Vairogs.lvVairogs.lv

Krīzes Rīcība

Ko darīt, ja konts ir kompromitēts

8 min

Krīzes Rīcība - Kad Notiek Ļaunākais

Pat ar vislabāko aizsardzību incidenti var notikt. Ātra un pareiza rīcība var ierobežot zaudējumus. Šis modulis ir jūsu ārkārtas rīcības plāns - saglabājiet to un ziniet, kur to atrast.

Nepadodieties Panikai

Ja esat kļuvuši par upuri - rīkojieties ātri, bet bez panikas. Krāpnieki paļaujas uz to, ka jūs paniksiet un pieļausiet vēl vairāk kļūdu. Sekojiet šīm instrukcijām soli pa solim.

Ātrās Rīcības Protokoli

Nozagta Nauda no Konta

KRITISKS

1) NEKAVĒJOTIES zvaniet bankai (numurs uz kartes aizmugures), 2) Bloķējiet karti un kontu, 3) Zvaniet policijai 110, 4) Saglabājiet visus pierādījumus

Pirmās 15 minūtes ir kritiskas!

Biežums: Bieži

Pārņemts E-pasta Konts

KRITISKS

1) Mēģiniet atjaunot caur 'Forgot Password', 2) Pārbaudiet rezerves e-pastu, 3) Sazinieties ar pakalpojuma atbalstu, 4) Mainiet paroles visos saistītajos kontos

E-pasts ir atslēga citiem kontiem!

Biežums: Bieži

Pārņemts Sociālā Tīkla Konts

AUGSTS

1) Izmantojiet 'Account Hacked' opciju, 2) Brīdiniet draugus (no cita konta vai telefona), 3) Ziņojiet platformai, 4) Pārbaudiet saistītos kontus

Brīdiniet draugus, lai viņi neklikšķina uz saitēm!

Biežums: Bieži

Nozagta/Pazaudēta Ierīce

AUGSTS

1) Attālināti bloķējiet vai dzēsiet (Find My Device), 2) Mainiet visas paroles, kas bija ierīcē, 3) Ziņojiet policijai, ja zādzība, 4) Ziņojiet operatoram (SIM bloķēšana)

Rīkojieties pirms zagtais piekļūst!

Biežums: Vidēji bieži

Identitātes Zādzība

KRITISKS

1) Ziņojiet policijai, 2) Sazinieties ar kredītbiroju, 3) Pārbaudiet bankas kontus, 4) Mainiet paroles visos kontos, 5) Iestatiet krāpšanas brīdinājumus

Var ietekmēt jūsu kredītvēsturi!

Biežums: Vidēji bieži

Naudas Zādzība - Soli pa Solim

  • NEKAVĒJOTIES zvaniet bankai - bloķējiet karti un kontu
  • Pierakstiet laiku, summu, darījuma aprakstu
  • Zvaniet policijai 110 - piereģistrējiet gadījumu
  • Saglabājiet visus pierādījumus (SMS, e-pastus, ekrānšāviņus)
  • Ziņojiet CERT.LV (cert.lv/lv/zino)
  • Nesazinieties ar krāpnieku - neuzvedieties uz provokācijām
  • Konsultējieties ar banku par iespējamo naudas atgūšanu

Vai Var Atgūt Nozagto Naudu?

Iespējas atgūt naudu ir ierobežotas, bet ne neiespējamas: ja ziņojat ātri (15-60 min), banka var mēģināt apturēt darījumu. Ja bijāt pievīlts (nevis paši apstiprinājāt), banka var segt zaudējumus. Policijai ir izdevies atgūt līdzekļus dažos gadījumos. Galvenais - ZIŅOJIET ĀTRI!

E-pasta/Konta Pārņemšana - Soli pa Solim

  • Mēģiniet paroles atjaunošanu ('Forgot Password')
  • Izmantojiet rezerves e-pastu vai telefonu
  • Ja nevar atgūt - sazinieties ar pakalpojuma atbalstu
  • Mainiet paroles VISOS kontos, kas izmantoja šo e-pastu
  • Pārbaudiet, vai nav iestatīta e-pasta pārsūtīšana
  • Brīdiniet kontaktus, ka konts pārņemts
  • Ieslēdziet 2FA pēc atgūšanas

Datu Noplūdes Pārbaude

Regulāri pārbaudiet, vai jūsu dati nav noplūduši: 1) Have I Been Pwned (haveibeenpwned.com) - ievadiet e-pastu, 2) Firefox Monitor, 3) Google Password Checkup. Ja atrastat noplūdi - nekavējoties mainiet paroli šajā vietnē UN visur, kur izmantojāt to pašu paroli.

Pierādījumu Saglabāšana

Saglabājiet VISU: ekrānšāviņus (screenshots), e-pastus, SMS, zvanu vēsturi, čata ziņas. Nesdzēsiet neko! Šie pierādījumi būs nepieciešami: policijai, bankai, apdrošināšanai. Labāk par daudz nekā par maz.

Ko Darīt

  • Rīkojieties ātri - pirmās minūtes ir svarīgas
  • Zvaniet bankai NEKAVĒJOTIES, ja iesaistīta nauda
  • Saglabājiet visus pierādījumus
  • Ziņojiet policijai un CERT.LV
  • Mainiet paroles visos ietekmētajos kontos
  • Brīdiniet tuviniekus un kontaktus

Ko Nedarīt

  • Nepadodieties panikai
  • Nesazinieties ar krāpnieku
  • Nemaksājiet 'izpirkumu' vai papildu summas
  • Nekaunieties lūgt palīdzību
  • Nedzēsiet pierādījumus
  • Neatlieciet ziņošanu 'uz rītdienu'

GDPR Tiesības Datu Noplūdes Gadījumā

Ja uzņēmums pazaudē jūsu datus, jums ir tiesības: saņemt paziņojumu 72h laikā, uzzināt, kādi dati noplūda, pieprasīt informāciju par riskiem, dažos gadījumos - kompensāciju. Ziņojiet Datu valsts inspekcijai (dvi.gov.lv), ja uzņēmums nepaziņo par noplūdi.

Reāls Gadījums: Ātra Rīcība Palīdzēja

Andris saprata, ka iekritis krāpšanā, 3 minūtes pēc Smart-ID apstiprināšanas. Viņš NEKAVĒJOTIES zvanīja bankai. Banka paspēja apturēt darījumu, pirms nauda aizgāja no starpkontu. Andris nezaudēja nevienu eiro, jo rīkojās sekunžu laikā.

ĀTRUMS IR KRITISKS. Ja apjautat kļūdu - zvaniet bankai TŪLĪT!

Svarīgie Kontakti - Saglabājiet!

  • Valsts policija: 110
  • Swedbank: 67 444 444
  • Citadele: 67 010 000
  • SEB: 26 668 777
  • Luminor: 67 171 880
  • LMT: 8076
  • Tele2: 1555
  • Bite: 1601
  • CERT.LV: cert.lv/lv/zino

Ārkārtas Resursi

Valsts Policija
110
Zvaniet nekavējoties, ja esat kļuvuši par nozieguma upuri
CERT.LV
https://cert.lv/lv/zino
Ziņojiet par kiberdrošības incidentiem
Have I Been Pwned
https://haveibeenpwned.com
Pārbaudiet, vai jūsu dati nav noplūduši
Datu Valsts Inspekcija
https://www.dvi.gov.lv
GDPR jautājumi un sūdzības

Galvenās Atziņas

  • ĀTRUMS IR KRITISKS - pirmās minūtes nosaka, vai varat atgūt naudu
  • Bankai zvaniet NEKAVĒJOTIES, ja iesaistīta nauda (numurs uz kartes)
  • Saglabājiet VISUS pierādījumus - ekrānšāviņus, ziņas, e-pastus
  • Ziņojiet policijai (110) un CERT.LV
  • Mainiet paroles visos ietekmētajos un saistītajos kontos
  • Nekaunieties lūgt palīdzību - jebkurš var kļūt par upuri

Aizsargā Savas Paroles ar Vairogs

Bezmaksas paroļu pārvaldnieks — viss šifrēts tavā ierīcē

Sākt Tagad — Bezmaksas